• پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷
  • Thursday 15 November 2018
مقالات
مشاوره پایان نامه
نمونه سوالات
اطلاعیه
شناسه خبر: ۹۵۹۱۶۳۵۵ منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ساعت: ۰۸:۴۵ گروه: مقالات  

رفع تحریمها یا اصلاح درونی:کدام بر نظام بانکی تاثیر گذارتر است؟

رفع تحریمها یا اصلاح درونی:کدام بر نظام بانکی تاثیر گذارتر است؟

عدم توسعه روابط بانكی بين المللی ما، در گروی توقف یا رفع تحریمها نيست..


رفع تحریمها یا اصلاح درونی:کدام بر نظام بانکی تاثیر گذارتر است؟


استانداردها و اصول زیادی برای بانكداری ازسوی نهادها و مؤسسات مختلف منتشر شده، اما هيچیک از این استانداردها ازسوی یک مرجع رسمی بين المللی به صورت الزام جهانی منتشر نشده است، بلكه عموماً هریک از این استانداردها ازسوی یک مؤسسه یا نهاد بين المللی به عنوان شاخصی برای ارزیابی بخشی از عملكرد بانکها پيشنهاد شده است. اما به دليل فقر شاخص رسمی و بين المللی برای سنجش عملكرد بانکها از یکسو و استقبال مراجع رسمی بين المللی همچون صندوق بين المللی پول و بانک جهانی از این شاخصها ازسوی دیگر، مشروعيت لازم برای برخی از این شاخصها به دست آمده است. سرانجام در سال 1999 ميلادی، صندوق بين المللی پول و بانک جهانی برای تقویت معماری مالی بين المللی، مهمترین استانداردها و کدها را در 15 گروه دسته بندی و هر ساله گزارشی با عنوان Reports on the Observance of Standards and Codes ارائه میدهد که در آن ميزان رعایت این استانداردها ازسوی کشورهای مورد مطالعه،  بررسی میشود.


استانداردها در زمينه شفافيت داده ها، سياستها، اطلاعات، شفافيت مالی و شفافيت سياست پولی و مالی توسط صندوق بين المللی پول توسعه یافته و بانک جهانی بر سه مورد حسابداری و حسابرسی،حاکميت شرکتی و ورشكستگی و حقوق بدهكار تمرکز دارد. سایر استانداردها نيز توسط سایر مؤسسات تنظيم استاندارد ازجمله شورای استانداردهای بين المللی حسابداری، کميته بازل  و کميته اقدام مالی تنظيم میشود.


در مجموع باید گفت که همخوانی ضعيفی بين ساختار صورتهای مالی بانکهای ایران با استانداردهای جهانی وجود دارد. بنابراین اگر بانکهای خارجی قصد ارزیابی بانکهای ایران برای برقراری روابط کارگزاری را داشته باشند، در اولين قدم با مشكل مواجه خواهند شد. ازسوی دیگر، به دليل رعایت ضعيف استانداردهای گزارشگری مالی و نبود نهادهای ناظر قوی، بانک خارجی نمیتواند به اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی بانک اعتماد کند. حتی در صورت اعتماد، وضعيت موجود بانکهای ایران در زمينه های مختلف مانند نسبت کفایت سرمایه، ساختار حاکميت شرکتی، شفافيت، مبارزه با پولشویی و تأمين مالی تروریسم و غيره مناسب نيست. حتی شاخصهای عملكردی نيز وضعيت ضعيف عملكر بانکهای ایران را تأیيد میکنند. تمام این موارد سبب خواهد شد بانک خارجی ارزیابی مناسبی از بانک ایرانی نداشته و روابط کارگزاری با وی برقرار نكند، فازغ از اینكه بانکهای ایران تحریم هستند یا خير.


بر این اساس به نظر میرسد به منظور توسعه روابط بانكی بين المللی ایران، تأکيد و تمرکز باید پيش از هرچيز بر اصلاح درونی نظام بانكی باشد، نه اعطای امتياز به بانکهای خارجی جهت برقراری روابط کارگزاری. به بيان دیگر، کاهش ریسک بانکهای داخلی )با اصلاح وضعيت ترازنامه بانکها و نيز ساختار حاکميت شرکتی در بانکها( باید در اولویت قرار گيرد، نه پرداخت هزینه به عنوان صرفه ریسک همكاری بانکهای خارجی با بانکهای ایرانی.


همچنين سياستگذاران باید متوجه این موضوع باشند که عدم توسعه روابط بانكی بين المللی ما، در گروی توقف یا رفع تحریمها نيست، بلكه حتی در صورت برطرف شدن کامل تحریمها، موانعی همچنان فراروی روابط بانكی بين المللی ایران خواهد بود.


 

  facebook
  نظرات بینندگان  
  نظر شما  
لطفا در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

نام:
ایمیل:
نظر: